RPA voor Managed Service Providers

MSP’s leveren diensten tegen een vooraf afgesproken SLA en bedrag per maand. Onze ervaring leert ons dat lang niet alle MSP’s deze dienstverlening volledig doordacht hebben, of nog niet in zien hoe zij hun netto marge kunnen vergroten. Want door hetzelfde werk met minder mankracht te doen voldoet de Managed Service Provider nog steeds aan haar SLA, maar zijn de kosten een stuk lager.

Hyperautomatisering

Nee het is geen manier om met de snelheid van het licht naar andere planeten te schieten, maar qua beeldvorming komt het aardig overeen. Hyperautomatisering is het automatiseren van iedere stap in het ICT project. Dit zou al kunnen zijn bij de offerte aanvraag, de inventarisatie, het automatisch opzetten van een Azure omgeving of het migreren van de data.

Dit zijn op zich allemaal taken waar een MSP een draaiboek voor heeft klaarliggen. Maar waarom dit draaiboek nog steeds veelvuldig door mensen uitgevoerd wordt is ons een raadsel.

Servicedesk processen verbeteren

Klanten willen altijd direct geholpen worden. Daar kan Robotic Process Automation zeker een rol in spelen. Wanneer een servicedesk medewerker de identiteit van een beller heeft vastgesteld en een ticket heeft aangemaakt neemt de robot het over. Een wachtwoordje resetten in Active directory, of in de VPN applicatie. Voor de robot is het een koud kunstje, en vaak uitgevoerd in minder dan 20 seconden.

Vervolgens wordt het ticket automatisch bijgewerkt en kan de medewerker het gesprek verder afronden. Zo verkort je het proces van ruim 5 minuten bellen en twee keer doorverbinden, naar 1 call met een eerstelijns servicedesk medewerker.

Standaard wijzigingen

Bij iedere MSP, zowel op IT gebied als bij overige zakelijke dienstverleners, is een grote lijst met standaard wijzigingen bekend. Het lijstje met wijzigingen die iedereen kan aanvragen, en vaak binnen het servicecontract uitgevoerd worden. Deze standaard wijzigingen moeten keer-op-keer op dezelfde manier uitgevoerd worden. En zijn dus ideaal om te automatiseren. een aantal voorbeelden zijn:

  • Nieuwe accounts aanmaken en wachtwoorden resetten
  • Outlook agenda’s delen
  • Routers en switches configureren
  • Standaard instellingen van applicaties configureren

Wilt u als Managed Service Provider

Slimmer en sneller werken

Neem dan contact met ons op en wij begeleiden u in de ontdekking en implementatie van uw eerste digitale medewerker.

Contact opnemen

Rapportages genereren

De belangrijkste taak van een MSP dienstverlener is het genereren van rapportages. Het genereren van die rapportages is een tijdrovend klusje, want vaak komen deze gegevens uit meerdere systemen en zouden deze vermeld moeten worden in één mooie maandrapportage.

RPA kan hier bij helpen door de gegevens voor je klaar te zetten, bijzonderheden op te noemen en een trend analyse uit te voeren.

Toekomst visie

Wanneer je automatisering gaat automatiseren kom je de meest interessante scenario’s tegen. Zo hebben wij onlangs een robot gebouwd die robots kan bouwen, niet heel spannend, en geen hoogstaand technische oplossing. Maar software die software bouwt was 10 jaar geleden mijn toekomst visie. Wat is dat nu? Ik hoef mijn ogen maar te sluiten en ik zie een prachtige toekomst voor me met groene steden, rustige wegen, veel vrijetijd en bovendien een gemakkelijk bestaan voor iedereen.